Apabila polemik papan tanda pelbagai bahasa di Pulau Pinang berlarutan beberapa ketika dulu, saya secara peribadi tidak ambil kisah. Pada saya, asalkan Bahasa Melayu tidak dimansuhkan terus, sudah memadai.

Jika saya ditanya apa solusinya, saya berpendapat, dalam apa keadaanpun Bahasa Melayu perlu jadi bahasa utama, dan saiznya mesti lebih besar daripada bahasa-bahasa lain.

Cuma saya kadang-kadang pelik, mereka yang terlalu ghairah memperjuangkan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan bagi mempertahankan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan terus senyap sunyi apabila kerajaan bertindak meneruskan PPSMI.

Kalau mengambil kata-kata Profesor Emiritus Datuk Nik Safiah Karim, mereka yang senyap ini adalah 'pengecut' untuk mempertahankan Bahasa Melayu.

Papan tanda tidak melenyapkan 'ketuanan' Bahasa Melayu, tetapi PPSMI akan menghilangkan nilai akademik Bahasa Melayu yang makin terlacur dari semasa ke semasa.

Nah, sekarang mana lebih berat 'dosa'nya?

p/s: sama-sama isi petisyen untuk menyokong bantahan PPSMI yang diusahakan oleh PKPIM di sini.

0 komen pengunjung