Siapa Punca Mahasiswa Kita Lesu?

Ditulis oleh adihamka | 5:14 PM | | 0 komen pengunjung »

Sepanjang sesi persidangan Dewan Rakyat 2 hari lepas, pindaan AUKU telahpun dibentangkan Menteri Pengajian Tinggi. Dan sepanjang perbahasan itu, melalui beberapa berita ringkas, kelihatan ada hujah kurang cerdik dan ada hujah bernas yang dikemukakan oleh beberap Ahli Parlimen.

Melalui berita yang saya baca di Mstar, saya agak terkejut dengan kenyataan Ahli Parlimen Pasir Salak yang kononnya mahasiswa kita 'lesu' kerana malas belajar.

Seorang penyokong kerajaan hari ini mendedahkan bahawa pelajar terutamanya di institusi pengajian tinggi kini lemah minda bukan kerana berpolitik tetapi kerana malas belajar. Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) berkata, pelajar di universiti bukan sahaja tidak membaca buku dan hanya bergantung kepada nota dari pensyarah, malah malas untuk membuat rujukan dan malas pula membaca buku dalam bahasa Inggeris.

"Ini kerana susah, pening kepala. Pergi periksa hanya berdasarkan nota pensyarah, tutorial. Ke mana ilmu pengetahuan di kalangan masyarakat pelajar kita?" katanya semasa membahaskan Rang Undang-undang Universiti dan Kolej Univeriti 2008 di Dewan Rakyat hari ini.

Saya suka untuk bertanya, apa punca pelajar kita malas? Saya tidak mahu tolak hujah bahawa memang sikap mahasiswa kita ada pelbagai jenis. Peredaran zaman dan kecanggihan teknologi menjanjikan 'perubahan sikap' di kalangan generasi zaman berzaman.

0 komen pengunjung